Herken je dat? Je moet nog zoveel doen en je hebt het gevoel dat je het allemaal nooit af krijgt. Jouw stresslevel stijgt met de minuut en je hebt het gevoel dat je hoofd bijna uit elkaar spat. Je ademhaling zit zo ongeveer in je keel en je kunt niet meer goed nadenken van de spanning.

Wanneer je hoogsensitief bent, ben je bij drukte snel overprikkeld. Dit komt omdat je meer stimuli opmerkt dan iemand die niet hoogsensitief is.  Je voelt normaal gesproken al de emoties van anderen én die van jezelf haarfijn aan, je hoort rinkelende telefoons en druk pratende mensen, en nog veel meer subtiele en minder subtiele stimuli. Wanneer je dan ook nog onder tijdsdruk iets moet afmaken, kan dat voor extra stress en een opgejaagd gevoel zorgen.

Ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme kunnen hierbij meespelen. Dit zijn twee eigenschappen die bijna alle hoogsensitieve mensen hebben. Wanneer je iets doet, doe je het heel erg goed en let je op zowel de grote lijnen als de details. En wanneer iemand anders een taak laat liggen, ben jij vaak degene die hem oppakt, want je voelt je er verantwoordelijk voor dat het werk afkomt. Jouw hoogsensitieve brein is namelijk altijd bezig om de best mogelijke oplossing te vinden voor de groep als geheel.

Laat ik voorop stellen: dit zijn allemaal prachtige eigenschappen! Maar wanneer je je vreselijk opgejaagd gaat voelen en je stressniveau begint te pieken, is het goed om je eens achter de oren te krabben.

Gevoel van tekort

Laten we eerst nog eens wat beter kijken naar wat dat opgejaagde gevoel eigenlijk is. Bij een opgejaagd gevoel is er voor je gevoel een discrepantie tussen de tijd die je voor bepaalde taken nodig hebt om ze goed uit te voeren en de tijd die je er daadwerkelijk voor hebt. Hierdoor ontstaat een gevoel van tekort, namelijk een tekort aan tijd. Door een tekort aan tijd kun jij jouw taken niet uitvoeren zoals je zou willen. Je krijgt gedachten over falen, een boze baas en misschien wel ontslag. Deze gedachten leiden tot gevoelens van angst, paniek en stress en zorgen voor allerlei lichamelijke reacties die de boel nog heftiger maken, zoals een hoge ademhaling en druk op je hoofd.

Dus wat kun je doen om een einde te maken aan dat opgejaagde gevoel? Lees hieronder de zeven belangrijkste tips.

  1. Stop even met wat je aan het doen bent. Ga bij voorkeur ook even weg van de plek waar je nu bent, bijvoorbeeld door even een wandeling te maken of een kopje thee te halen.
  2. Kom weer in je lichaam door even te schudden met je hele lichaam, te stampen, te dansen of een andere lichamelijke activiteit.
  3. Realiseer jezelf dat je de dingen nooit af krijgt. Wanneer je een taak afrondt, popt er altijd weer een nieuwe op. You never get it done.
  4. Laat het gevoel van tekort los. Want hoe meer je focust op jouw gevoel van een tekort aan tijd, hoe erger dat gevoel zal worden. Zeg tegen jezelf ‘Ik heb alle tijd’.
  5. Kies bewust voor datgene wat je aan het doen bent en focus daarop. Besef dat het niet gaat om dingen afkrijgen, maar om dingen met plezier en met aandacht doen. Dus doe één ding tegelijk en doe dat met al je aandacht.
  6. Kijk en voel welke overtuigingen er onder jouw opgejaagde gevoel zitten. Waarom is het zo erg als deze taak vandaag niet afkomt? Welke onbewuste angsten en overtuigingen zitten hieronder?
  7. Wanneer je weet welke onbewuste angst of overtuiging er onder jouw opgejaagde gevoel zit, kun je dan anders naar de situatie kijken? En wat aardiger zijn voor jezelf? Zeg die kritische slavendrijver in jou maar gedag en verwelkom de vriendelijke, empathische jij.

Welke tip vind jij het meest nuttig? Laat het hieronder weten!

Wil je nog meer tips en regelmatig live advies van mij? Word dan gratis lid van de Facebookcommunity Sprankelziel.