Soms is het fijn als mensen weten dat je hoogsensitief bent en wat dit inhoudt. Dan hoef je wat minder uit te leggen over hoe je in elkaar zit. Maar voor veel hoogsensitieve mensen is dit vertellen toch lastig. Misschien ben je bang om zweverig of overgevoelig gevonden te worden. Dus hoe pak je dit aan?

Tip 1: Vertel de feiten

Vind je het lastig om te vertellen dat je hoogsensitief bent en uit te leggen wat dit inhoudt? Dat is heel begrijpelijk. Mensen willen immers graag ergens bijhoren en niet buiten de boot vallen. Weet dan dat gemiddeld 1 op de 5 mensen in meer of mindere mate hoogsensitief is. Dat zijn in Nederland dus zo’n 3,4 miljoen kinderen en volwassenen! Deze getallen kun je ook meenemen in je uitleg over hoogsensitiviteit.

Leg uit wat hoogsensitiviteit is. Het is eerst en vooral een fysieke kwestie. Want wanneer je hoogsensitief bent, heb je een fijnbesnaarder oftewel fijner afgesteld zenuwstelsel. Jouw zenuwstelsel reageert op subtiele prikkels en merkt daardoor meer details op via alle zintuigen. Deze prikkels worden ook intensiever en uitgebreider verwerkt. Hierdoor ben je gevoeliger voor prikkels die via de zintuigen binnenkomen, zoals fel licht, harde geluiden, pijn, honger en dorst, maar ook emoties van jezelf en van anderen.

Een prikkelrijke omgeving kost hoogsensitieve mensen dus meer energie dan minder sensitieve mensen. Daarom heb je als HSP meer tijd nodig om weer op te laden.

Tip 2: Noem ook de positieve kanten van hoogsensitiviteit

Vertel dat je door dit fijner afgestelde zenuwstelsel ook intens kunt genieten en anderen heel goed aanvoelt. Dit is een pre in veel beroepen waarin je met mensen werkt, zoals de zorg of het onderwijs. Ook hebben veel hoogsensitieve mensen een groot verantwoordelijkheidsgevoel, zijn ze vaak creatief en hebben ze visie over hoe iets beter kan, bijvoorbeeld op je werk.

Tip 3: Leg uit hoe jij jezelf beschermt tegen overprikkeling

Vertel dat je jezelf soms even zult terugtrekken als je te veel prikkels binnenkrijgt. Hoogsensitieve mensen hebben een rustige, stille omgeving nodig om tot rust te komen, de prikkels los te laten en weer op te laden. Geef aan dat je soms even voor jezelf kiest en dat jij je grenzen zult aangeven als het niet meer gaat en je je overprikkeld voelt.

Tip 4: Stap niet in de slachtofferrol

Natuurlijk is hoogsensitief zijn soms best lastig. Maar het is niet aan de ander om heel erg rekening met jou te houden en jou te ontzien. De ander is er niet verantwoordelijk voor dat jij je goed voelt. Jij bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor jouw gemoedstoestand en energieniveau. Dat betekent dus dat je heel duidelijk kiest voor jezelf en je grenzen aangeeft wanneer dat nodig is.

Blijf in je kracht staan, voel wat jij nodig hebt en handel daarnaar. Wanneer je onzeker bent over je hoogsensitiviteit, dan voelen anderen dat onbewust aan en zullen ze eerder wat negatief reageren dan wanneer je vol vertrouwen laat zien wie je bent. Wees trots op wie je bent en straal!

Wil je meer tips en inspiratie krijgen over hoogsensitief zijn en leven en werken met hart en ziel? Word dan gratis lid van de Facebookcommunity  Sprankelziel – Lichter leven als HSP.