Wanneer je hoogsensitief bent, is het ontzettend belangrijk om voldoende tijd voor jezelf te nemen. Tijd waarin je alle prikkels loslaat, alle energie van anderen die aan jou is blijven ‘plakken’ weer kwijtraakt en weer bij jezelf komt.

Wanneer je dit dagelijks doet, zul je merken dat je ook beter slaapt en sowieso beter in je vel komt te zetten. Want hoe meer ballast je met je meedraagt, hoe vermoeider, gestrester en angstiger jij je gaat voelen.

Wat ik zelf graag doe, is mediteren. Dat klinkt misschien zweverig wanneer je hier nog geen ervaring mee hebt. Maar het is niets anders dan even rustig gaan zitten en met je aandacht naar binnen keren. Even voelen hoe het met je gaat. Waar voel je spanning, angst of een andere emotie? Welke gedachten komen er voorbij?

Emoties loslaten

Merk deze emoties en gedachten op, heet ze welkom (‘Welkom spanning’) en laat ze daarna weer los. Wanneer het lastig is om bepaalde emoties los te laten, kun je je voorstellen dat je vanuit je hart liefde naar dat deel in je lichaam stuurt waar je deze emotie voelt. Dan zul je waarschijnlijk voelen dat de emotie wat zachter wordt en wordt het makkelijker om de emotie weer los te laten.

Probeer jezelf hierbij niet te forceren of te veroordelen. Als het niet lukt, is het ook goed. Ga dan gewoon weer met je aandacht terug naar je ademhaling en heet opnieuw alles welkom wat er naar boven komt.

Opbouwen

Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt en hoe meer rust je van binnen gaat voelen. Probeer het gewoon eens, al is het maar een paar minuten. Vervolgens kun je de tijdsduur langzaam opbouwen.

Mediteer jij wel eens?